3 dagar i Åbo

Helt lyckade projektdagar i Åbo.

Åbo är en fin stad och så hade vi ena jätte fina arrangörer som även fått in en hel del av Åbos historia  mellan allt jobbas.

Vi börja dagarna mjukt med en guidad rundvandring i Åbo slott.
Här ovan en bild på förborgens fasad.

Vi fick höra om kungar och drottningar, halshuggningar, spöken, bombningar, evig kärlek, syskonkärlek, eldsvådor ... på en timme tog vi oss från 1280-talet till dags datum :)

Ovan en bild på det fina slottet ... som lika bra kunde ha byggts i Raseborg ...men det är en lång historia och den drar jag inte nu.

I slottet hade vi vårt möte den första dagen och i slottet åt vi även en god lunch.

Måndagkvällen hade helt fritt program så då blev det lite shopping ... satsa stort och köpte ett läppglans.

Middagen körde vi med säkert kort på Amarillo.

En massa nya bekanta ... och att snacka lite norska ...  gör att det kändes extra skönt att dyka ner under täcket på kvällen.

Hotell Julia i centrum av Åbo ... ett jätte bra hotell. Julia ... med modern inredning, rent och fint .. och en fin frukost så ger jag hotellet ett helt godkänt betyg.

Dag två.

En förmiddag fylld av projekt, projektrapport, grupparbete...
som belönas med en tre rätters lunch på Pinella.

Visste du att  Pinella är den första gaturestaurangen med utskänkningsrättigheter i Finland.

Pelarraden är den äldsta delen av Pinellan och ganska gammal för år 1848 öppnade Nils Pinello ett café...som senare blev känt som Pinellan.

Eftermiddag känns tung ... i och med att magen är fylld av läckerheter....
men för att lite lätta på det tunga var det nu i vårt program en Campusvandring som även innehöll lite guidning  ...av en super söt och trevlig tjej som studerar på ÅA.

Vi promenerar förbi Rådhuset ...från vars balkong man kungjorde julfreden för första gången på julafton år 1886 ... och det görs ännu idag.

Vidare via Åbo Akademis huvudbyggnad på Domkyrkotorget ... vars balkong och dess pelare även hade en rolig historia.

Först var det bara två pelare men sen ... för att huset skulle vara fint nog för området var arkitekten tvungen att rita in ytterligare fyra stycken pelare. ... och jo visst är huset fint och ståtligt ännu idag.

Åbos vackra parker och hus  ... och ännu en massa fina historier av guiden fick vi.

Lite mera jobb och sedan ett snabbt varv vi hotellet och på med klackarna.

Lite nya jo ;)

Det är klackarna Fanny hade när hon konfirmerades .. det är klackarna som jag nu lite tagit till mina!

Idag ... dag tre... fint program, duktiga föreläsningar och som avslutning en lunch i Hus Lindman.

Nu är övernattnings väskan uppackad och uppe på vinden ... nu hålls jag hemma.

Borta bra men hemma bäst!