172 000

 
Jepp 172 000 sidvisningar fullt idag ... och dagen till ära bjuder jag på en härlig dessertpaj av avsluta dagens middag med!
 
Nej vet ni vad ... på riktigt kom jag hem från jobbet några timmar innan arbetsdagens slut ... orsaken var inte någon flunsa utan orsaken var att någon juvel troligen grävt av en fiberkabel till jobbet. Efter 5 timmar på jobbet utan att kunna göra något packa jag ihop och kom hem.
 
Idag då jag har lite mera tid blir det både vitlökspotatis, biffar och mustapekkasås ... och självklart en dessert ...
 
EN ÄPPELPAJ MED TOSCATÄCKE
 
 
 
pajbotten:
100 g smör
3 dl mjöl
1 msk sirap
2 tsk vaniljsocker
 
fyllning:
3 äpplen
½ dl sirap
1 dl vatten
1 msk potatismjöl
 
tosca:
75 g smör
1 msk sirap
1 msk mjöl
1 msk mjölk
75 g mald mandel
 
Blanda ihop ingredienserna till bottnen. Tryck ut i en pajform (c 22 cm i diameter). Förgrädda i 200 grader i 10 minuter.
 
Skala och skär äpplena i småbitar och lägg dem i en kastrull. Tillsätt sirap, vatten och potatismjöl och koka under omrörning tills äpplen mjuknat c 3-5 minuter. Häll blandningen i pajskalet.
 
Blanda ingredienserna till tosca i en kastrull och sjud under omrörning till smeten tjocknat. Bred ut över äpplena. 
 
Grädda pajen i mitten av ugnen c 15 minuter.
 
Servera med vaniljvisp. 
 

Inga kommentarer:

En lite bortglömd sötsak

Jag hade ingen tid att blogg om min födelsedags"tårta" innan resan ... så tänkte göra det nu istället.  Det bjöds på en en...