På tumis

 
På lördagen fixade vi till en bulladeg .. jag och Vera ... och istället för att laga helt vanliga runda bullar blev det av samma bullarecept denna gång två fina kringlor.
 
Här ovan kan du se hur vi fixade kringlorna ... svår att beskriva på här på bloggen ... en bild säger mer än tusen ord var det visst ;)  

 
 
Bulla längderna/kransar är nog så mycket mycket saftigare ... om man nu kan säga så ... än vanliga runda kanelbullar ... och till ett kalas så är nog en krans så mycket festligare.
 
KARDEMUMMAKRANS
 
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1½ dl socker
½ tsk salt
2 tsk malen kardemumma
1 ägg
15 dl mjöl
 
fyllning:
rumsvarmt smör
socker
kanel
 
pensling och garnering :
1 ägg
pärlsocker
 
Smält smöret. Häll i mjölken. Vätskan ska var 37 grader. Bland i jästen och sedan socker, salt, kardemumma och ägget. Tillsätt till sist mjölet. Arbeta degen i 5 minuter i hushållsmaskin. Låt jäsa 30 minuter.
Dela degen i två delar. Kavla ut varje del och bred ut smöret, socker och kanel. Rulla ihop. Dela rullan på längden och varma delarna om varandra och forma sedan till en krans. Låt jäsa 30 minuter. Pensla med ägg och strö på pärlocker. Grädda i c 20 minuter i 200 grader.
 

 
Igår ... söndag gjorde jag och Vera en liten utfärd. Först en stund i lekparken och sedan en kort strandpromenad.

 
 
Och vi mindes de varma sommardagarna vi tillbringat på samma strand.
 
 
 
 
Även denna fina höstdag hade vi med oss en lite picnic till stranden. En varm filt under rumpan, den goda bullan vi på lördagen bakat ... kaffe och saft ... och vi hade det hur fint som helt på tumis ... jag och Vera.  
 




Och så avslutar jag inlägget med en riktig bloggar bild .. och då menar jag en bild man tar på sej själv med en otroligt lång arm :)
 
Ha det gott och ha en fin arbetsvecka ... själv sitter jag nu hemma och väntar ivrigt på att min tandläkare ska slå mej en signal.
Jag var med om en liten olycka för typ 20 år sen och nu är det lite efterdyningar som besvärar mej. 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
En fråga: Vad har du för märke på din hushållsmaskin? (den verkar ju så bra - eller så är du lika skicklig även utan... hihi)
Den enda hushållsassistenten i vårt hushåll är -jag - så jag tänkte önska hjälp i köket av julgubben i år... :-)
Jag gillar din blogg skarpt eftersom jag är huslig och pysslig jag också... så fortsätt i samma stil!

Mimedus sa...

Det där ser ju riktigt mysigt ut! :)

Bella sa...

Hej ... du undra vad jag har för hushållsmaskin ... det är en Kenwood som jag köpte för många många år sen ... en dyr maskin vid inköp men super bra investering. Och super roligt att höra att du gillar bloggen. Ha det gott och titta även gärna in i fortsättningen. Bella

En lite bortglömd sötsak

Jag hade ingen tid att blogg om min födelsedags"tårta" innan resan ... så tänkte göra det nu istället.  Det bjöds på en en...