Sök på choklad

 
 
Halloj gänget!
 
Önskar alla gamla trogna läsare en fin lördag ... och till er nya läsare ... detta inlägg är till ER :)
 
Ni är en hel del som googlar på choklad + kaka har jag märkt ... så därför nu ett inlägg som lämpar sej som träff för en sådan sökning.
 
 

 
 
En saftig chokladkaka. Kakan innehåller lite kokos och det är just den som gör att kakan är väldigt saftig ... trots att det är en torrkaka. Kaka är av den typen som är som godast då den är ett par dagar gammal ... men hej det är lördag och kaffe så vem hinner vänta ett par dagar :)
 
På bilden kan ni även se mitt "verktyg" jag använder mej av då jag pudrar på lite florsocker på mina bakverk. Det är en typ av te sil jo ... super behändig just detta.
 
CHOKLADKAKA
 
4 ägg
2 dl socker
50 g mörk choklad
200 g smör
3 msk kakaopulver
1 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1½ dl cocos flingor
 
Vispa ägg och socker pösigt, 5 minuter i en hushållsmaskin. Smält smöret i en kastrull, ta bort från plattan och tillsätt chokladen och kakaopulvret... rör om till chokladen smält. Tillsätt mjölet, bakpulver och cocosflingorna i ägg blandningen. Rör till sist i chokladblandningen. Blanda väl.
 
Häll smeten i en smörad och bröad form (jag använde cocosflingor) form med löstagbara kanter. Grädda i c 35-40 minuter i 200 grader.  

1 kommentar:

Anonym sa...

thanks for sharing..

En lite bortglömd sötsak

Jag hade ingen tid att blogg om min födelsedags"tårta" innan resan ... så tänkte göra det nu istället.  Det bjöds på en en...