Uppesittarkvällen

 
 
Dan före dan .... har vi inhandlat det sista ... dekorerat de sista pepparkakorna ...

 
haft glögg gäster och utbytt julklappar ...

 
... och enligt tradition har vi  ...alla syskon med familj samt mina föräldrar ...samlats för att tillsammans göra världen godaste italienska sallad.
 
Vi dricker glögg, skrattar och myser ... samtidigt som vi koncentrerat skär morötter, gurka, äpplen, skinka och makaroner i små små bitar.

 
 
Allt ska skäras i väldigt små bitar ... vilket betyder att vi sitter och delar makaronerna i två delar.
 
Detta med att fixa egen italiensk sallad är en jätte gammal tradition från min pappas sida. Jag minns ännu så väl när vi ....då jag var en liten flicka ..på uppesittarkvällen åkte till Kärrby gård för att där tillbringa hela kvällen men mina kusiner medan föräldrarna satt i köket ... skratta, skar sallad och drack vuxen glögg. Härliga tider och super goda minnen.
 
Hoppas och tror starkt att traditionen kommer att leva länge ... för vår lilla Vera verkar ha haft en helt super fin dag ...  utmattat och lycklig somnade hon på soffan.
 
Nu ska ännu det sista fixas ... så heippa och ha det gott.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Kom in i rätt höststämning

I höstens tider finns inget godare än en värmande soppa. Smakrika och färgglada  soppor är både vackra att se på och goda att äta. ...