Allt-i-ett taktik vid matlagning


Sökord för denna rätt skulle kunna vara ... enkel, saftig, god, allt-i ett, sköter sej själv, nästan ingen disk, snabb att förbereda ...

Detta var första gången jag gjorde något med korngryn ... och oj vilken fin råvara ... något jag absolut måste börja använda mej mera av.


BROLER KLUBBOR PÅ EN PARMESANSMAKANDE KORNGRYNSBÄDD

1 röd paprika
1 röd lök
olja
1 tsk örtblandning Herbes de Provence
svartpeppar
2 ½ dl förkokta hela korngryn (Myllyn Paras)
2 dl riven parmesan
1,2 l vatten
2 dl grädde
1½ hönsbuljongtärning
c 8-10 färdigkryddade broilerklubbor (välj styrka på kryddningen enligt egen smak)

Skär paprikan i bitar. Skala och hacka löken.Smörja en c. 2 liters form med oljan. Blanda paprikan, löken, kryddorna, korngryn och parmesan i formen. Lös upp buljongen i vattnet. Blanda buljongvattnet med grädden. Häll vätskan i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i c 45 min i 200 grader. Tillsätt broilern och grädda ännu c 45 minuter ... tills broilern är färdig.

4 kommentarer:

Heidi sa...

Ser gott ut! Detta ska jag prova på att laga. Korngryn gillar jag också. Brukar alltid nu och då laga det istället för ris!

Anonym sa...

Ville bara berömma dig för att du alltid är positiv och på något sätt känner jag en trygghet i att allt kommer att ordna sig fast livet i bland känns motigt när man är ung och många stora livsfrågor ligger framför en! Ha en bra dag!

Bella sa...

Tack för de vänliga orden och trevlig att höra att jag ger en liten positiv glimt till vardagen :) Ha det gott!

Bella sa...

Hej Heidi ... en fråga .. brukar du på något extra sätt piffa upp korngrynen eller kokar du dom helt så där i saltat vatten?

Ju fler kockar ...

Ju fler kockar ... desto sämre soppa! Ett ordspråk som efter igår faktiskt får gå och slänga sig i väggen om man frågar mej :)  Fic...