Saftig morotskaka

 
 
Jag läser recept ... böcker och tidningar... som kärleksnoveller :)
Och om jag ser på tv så är det oftast något kock program.
 
Sikke kom i rutan här en dag då jag var i köket. Hon bakade en morotskaka som både verka god och enkel att baka.
 
Originalreceptet på finska hittar du här
 
och som vanligt så här mitt lite ändrade recept.
 
SAFTIG MOROTSKAKA
 
375 gr socker
375 gr  mjöl
½ dl kanel
½ tsk salt
2 tsk soda
2 tsk bakpulver
4 ägg
50 g smält smör + olja så att det tillsammans blir 4 dl
1 l rivna morötter
1 liten burk ananaskross
 
smör och mannagryn till formen
 
frosting:
200 g philadelphiaost
150 g mjukt smör
1½ tsk vaniljsocker
c 4-5 dl florsocker
 
Blanda socker, mjöl, kanel, salt, soda och bakpulver. Tillsätt äggen, smör-oljeblandningen, morötterna och ananas. Blanda allt väl. Smörja en super stor form. Sicke använde sej av en kastrull och jag hade en stor ugnsform. Smöra och bröa formen du valt. Häll i smeten och grädda i c 2 h i 180 grader.
 
Låt kakan svalna.
 
Vispa ihop till frostingen och bred över kakan.
 
Kakan är super hållbar och blir bara godare efter hand... så den fint bakas ett par dagar före servering.
 

Inga kommentarer:

Ju fler kockar ...

Ju fler kockar ... desto sämre soppa! Ett ordspråk som efter igår faktiskt får gå och slänga sig i väggen om man frågar mej :)  Fic...