Tigerkaka? Lejonkaka?

 
 
 
Nej vi har bakat en ... 
 
 SANDKAKA

200 g smör
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2½ dl potatismjöl
3 ägg
2 tsk bakpulver
1 msk vetemjöl
2 msk god konjak

 
Smält smöret på svag värme. Det får inte kokas eller brynas. Slå smöret i en matberedare. Tillsätt socker, vaniljsocker och potatismjöl - allt på en gång. Arbeta smeten minst 15 min. Rör sedan i ett ägg i taget och arbeta smeten ytterligare en stund c. 5 min. Tillsätt vetemjöl blandat med bakpulver och sist konjaken.

Grädda i en bröad form. 35-45 min i 175 grader.
 
 
 
 
Och lejonet ni ser ... det är lejonet Vera som väntar på att få sej en bit kaka.
 
 
 
 
Ordet VI som jag skrev tidigare i inlägget bör korrigeras till Ville.
Jo för det var Ville som baka allt helt själv ... jag fungera bara som konsult.
 
 

Inga kommentarer:

Kaffebröd

Visste du att Tosca är namnet på en opera av Puccini ... och att operan troligen givit namnet åt vår älskade toscakaka.  Den är ett s...