Recept

 
 
 Nu som då funderar jag på att storstäda i mina recept... hotar (mej själv (hur sjukt låter inte detta)) med att slänga bort alla lösa recept jag har gömt undan för att prova "en dag".
 
Men men ... om jag skulle göra den där storstädningen i mina recept så skulle jag inte kunna dela med mej av några ganska underbara recept som har fångat mitt öga under årenSom gårdagens kaffebröd! Grunden till detta recept har jag någon gång printa från  Everyday Food bloggen. Så igår när jag skulle baka kakan blev det en heldel funderas och räknas när man skulle förvandla från cup till dl.
 
 
 
Med lite räknas och förvandlas och med finska råvaror så blev slutresultatet detta.
 
RABARBER OCH JORDGUBBSKAKA
 
smuldegen överst:
100 g smält smör
2 dl socker
2 dl mjöl
 
fyllningen:
4 dl rabarber
½ l jordgubbar
2 msk socker
2 msk maizena mjöl
 
kakan:
100 g rumsvarmt smör
1½ dl florsocker
3 ägg
2½ dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver.
 
Börja med att blanda ihop till smuldegen. Blanda till en smulig massa. Sedan till fyllningen. Skär rabarber och jordgubbar. Blanda i socker och maizena. Och så kakans tur. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund. Tillsätt till sist mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Häll smeten i en form (28x20) som du klätt med bakplåtspapper. Fördela fyllning över smeten och till sist smuldegen. Grädda i 180 grader i 50 minuter. Servera med vaniljvisp. 
 

Inga kommentarer:

Ju fler kockar ...

Ju fler kockar ... desto sämre soppa! Ett ordspråk som efter igår faktiskt får gå och slänga sig i väggen om man frågar mej :)  Fic...