Pling mat

 
 
Brukar ni prata om pling mat?
Med pling mat menar vi i Villa Alén mat som på något sätt tillreds/värms  i mikro.
 
Det här är en sådan matarätt. Mycket närmare pling mat än detta har vi  jag nog svårt med.
 
Sjömansbiffen gjorde jag igår  ... så idag behövde vi bara värma den i mikro. Så sjömansbiff är egentligen en ganska bra vardagsmat. I och med att jag även gjorde det väldigt enkelt för mej  ... obs köksrenovering ... och köpte potatisen färdig skalad och skivad (du hittar en sådan påse i frysdisken) ... så kom jag undan med minska möjliga arbetsinsats.
 
 
SJÖMANSBIFF
 
c 600 g rostbiff i tunna skivor
1 gul lök
2 påsar (á 750 g) skalad och skivad potatis
salt
svartpeppar
1 flaska öl
c 6 dl vatten
1 msk oxfond
1 buljongtärning (jag hade grönsaks)
 
Stek köttbitarna så dom får yta och färg... salta och peppra. Skala och skär löken. Varva potatis, kött och lök i en gryta. Koka upp vattnet (te kokare gick det fint med) och blanda sedan i fonden, öl och buljongen i vattnet och häll sedan vätskan över i grytan. Lägg på locket. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i c. 1½ h. Serveras med rödbetssallad.
 
PLING!
 
Maten är klar ... varsågoda :)
 

Inga kommentarer:

Sommarlovs göra

När det är sommarlov och det regnar ute ... då bakas det och jag hade de bästa assistenterna.  Vi baka chokladmuffins ... och själ...