En saftig bulla med glasyr på toppen




Min text till gårdagens Västra Nyland: 

Jag tror inte jag är ensam om att fylla frysen med både bär, saft och sylt under hösten. Och jag tror inte heller att jag är ensam om att ha fullt upp under vårvintern med att få frysen tömd ... så att jag igen nästa höst har bra med utrymme ... för att igen fylla frysen med säsongens alla läckerheter. För att lite hjälpa er med att tömma frysen så blir det nu ett recept med äppelmos och ett recept med blåbär. Och bägge bakverkan är bakade i en långpanna.  Att baka i långpanna är både enkelt och praktiskt för med en sådan fixar du snabbt och smidigt en kaka till många




Min bildtext som inte publicerade: 
Jag anser att varje barn borde åtminstone en gång per år få känna doften av färsk bulla i sitt egna hem


BULLA I LÅNGPANNA
50 g jäst
5 dl mjölk
1½ dl ljus sirap
½ tsk salt
2 tsk mald kardemumma
150 g rumsvarmt smör
c. 15 dl mjöl
Fyllning:
150 g smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
1 dl äppelmos
Pensling:
ägg
Garnering:
glasyr på tub


 Värm mjölken fingervarm. Blanda mjölk och jäst. Tillsätt sirap, salt och kardemumma.  Blanda i mjöl och rör sist i det rumsvarma smöret. Arbeta degen med hushållsmaskin i c. 5 minuter. Låt degen jäsa under bakduk c. 30 minuter

Fyllningen:
 Blanda smör, socker, vaniljsocker och kanel till en jämn massa. Blanda sist i äppelmoset i smeten. Sätt fyllningen åt sidan.

Kavla ut degen och bred på fyllningen. Rulla samman och skär upp längderna i bitar.Sätt bitarna tätt, med snittytan uppåt, på en plåt som du klätt med bakplåtspapper. Låt jäsa c 30 minuter. Pensla bullan med uppvispat ägg. Grädda i 200 grader i c 20 minuter. Låt bullan svalna och garnera sedan med glasyr.



Och för den som dessa dagar söker något mera aktuellt bullarecept ... typ något som har med pulckabacken att gör så hittar ni ett HÄR



Och hej hallooooo det är F R E D A G!




1 kommentar:

Jill sa...

Intressant att det tog bort den texten. Jon kommer knappast att få känna doften av bulla varje år, har inte en enda gång bakat bulla ännu i mitt liv, finns ju så mycket godare bakverk. Men kanske någon gång :)

Finner inga ord ...

... och vet inte ens hur jag här på bloggen skulle kunna uttrycka mej gällande den tragiska händelsen som hänt i Ekenäs. Den berörd...