Färglöst



Ganska intetsägande väder idag.

Idag blev det en hemma dag för mej ... i och med att minstingen i familjen ännu inte är i sin bästa form. Och själv har jag också känt mej bättre ... idag rinner näsan  och jag är liksom utblommad ... som min trädgård och som mitt växthus. 




Vad växthuset ska fyllas med i år har jag reda ganska klart. Olika tomater, en massa örter, och så någon gurka planta. Men vad jag ska lägga i blomkrukan under det gamla fönstret är alltid en utmaning. Har ännu inte hittat den rätta klätter blomman ... för det bör vara en som ganska bra klarar av skugga. Så jag tar tacksamt emot förslag. 



Men från det ena till det andra ... 
nu ska denna "trädgårdsmästare" byta jobb ... för nu skall jag koka mej nytt gott kaffe, lägga mej i soffan och kolla in filmen The Butler 

... filmen som följer en Vita husets trotjänare från uppväxten som slav på bomullsplantagen till det ögonblick då USA faktiskt får sin första afroamerikanska president.


Hälsningar från snoriga Bella 

4 kommentarer:

BellaViktoria sa...

Vi har Pipranka på ena sidan av terassen, som oftast står i skugga. Den har klättrat ganska bra på ett år, och får stora gröna hjärtformade blad. Beställde plantorna från internet, men märkte sen att dom kom från Tahvoset, kanske dom säljer av dom direkt därifrån också.

Anonym sa...

Hej.

Tack för ditt svar! Tyvärr finns tallriksställningen i Pentiks sortiment mera, har sucktat efter just den från Pentik länge. Men den finns ej att få...

Jag fick som gåva i fjol en "Köynnöshortensia"/Hydrangea anomala subsp. petiolaris från Tahvoset, men köpt i Rautia i Ekenäs. Den klarar av att växa i skugga!
Så här står det om växten:
"Hidaskasvuinen. Lehdet kiiltävät, tummanvihreät. Valkoinen, leveä (15-25 cm), litteä kukinto. Ravinteikas maa. Kiipeää imujuuriensa avulla. Komea varjosten paikkojen köynnös. Sopii myös peittokasviksi esim. kalliolle. Syysväri keltainen."

Hortensian är mycket vacker!

Ha det bra! Hoppas tösafia mår bättre idag.
Hälsn. Maria


Bella sa...

Mega tack för tipset ,... ska kolla lite mera på pipranka i år. h. Bella

Bella sa...

Inget dumt förslag det här ... och är lite svag jo för hortensior. h. Bella

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...