Mint och choklad ... en angenäm kombination

 
 
Och så har vi redan februari vilket innebär ... runebergstårta, fastlagsbulle, ärtsoppa och vändagsbakelser. Det blir en massa sött och gott denna månad med andra ord.
 
Här ... idag kommer åtminstone receptet på chokladkakan som fanns i VN förra veckan.
 
 
 
 
Och här hela min text jag sände till VN ...

Det är jag … Bella … som ska se till att mjölet yr omkring överallt i era hushåll 2014. Fick frågan i början av året om jag skulle var intresserad av att dela med mej lite bakrecept. Svara ja efter att ha funderat på frågan över en natt. Ska bli både spännande och kul … för detta är något jag aldrig i mitt liv hade trott att jag skulle göra.

Men vem är jag? När jag inte jobbar på mitt 8-16 jobb … så typ bakar och bloggar jag ;) Gillar mest att baka sött och gott … men sen smiter nog ett och annat brödrecept in i allt det söta bakande. Jag äger en gammal hederlig Kenwood och den är min största kärlek i livet ... ja efter min familj då förstås.

Trots att vi har både Runeberg … och dom tårtorna … vändagen och alla kakor med en massa hjärtan så har jag som första tema tänkt mej helt enkelt ”kaffebordet”… med andra ord något sött och gott att ställa fram på kaffebordet då du bjudit hem kaffegäster. Dessa två recept är sådana som inte behöver något annat än en slät kopp kaffe som kompis. Bara att välja vilket du vill bjuda på … en saftig kaka i fyra lager eller en lyxig chokladkaka. Och har du nu gått och lovat … något så töntigt ... att du ska hålla med sötsaker 2014 så då är det nog det löftet värt att bryta, för något av dessa två recept.

Det blev även ett bonus recept … ett som inte har något att göra med tema kaffebordet … kunde bara inte hålla detta recept på en enkel dessert för mej själv. Vi har ju så mycket fina och goda äpplen året runt. Och så hoppas jag innerligt att ni har goda och fina vänner som ni gärna bjuder på en enkel middag och som avslutning på den lätta middagen passar denna fylliga dessert helt ypperligt.

Kan även redan nu till de nyfikna berätta att som tema under 2014 kommer det bland annat att komma … muffinsplåten, ”mina favoriter”, sommar bär, brunch … innan vi avslutar 2014 med julen och nyåret. Hur låter det här?

Hoppas att ni trivs här med mig och att ni kommer att hitta något som ni gillar och vill baka.
 
 
  
 
CHOKLADKAKA MED AFTER EIGHT
 
kakan:
2 dl mjölk
4 msk kakao
1 dl socker
125 g smör
1½ dl socker
2 ägg
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
glasyr:
25 g smör
1 dl grädde
20 st after eight plattor
Kakan ... gör så här:
Blanda mjölk, kakao och 1 dl socker i en kastrull och koka upp. Låt svalna. Rör smör och 1 ½ dl socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget under omrörning. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten växelvis med chokladsmeten.  Häll i en smord och bröad form och grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i c. 50 minuter. Låt svalna.
Glasyr  ... gör så här:
Blanda smör, grädde och after eight i en kastrull. Smält på svag värme under omrörning. Låt blandningen kallna och bli tjockflytande. Bred/häll glasyren jämnt över kakan.  Garnera




PS .. chokladkakan blir extra lyxig om du serverar den med en klick vispgrädde.

 

Inga kommentarer:

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...