Vi hade Italien i vårt kök



Pizza är något alla i familjen tycker att är helt ok mys mat. Frågar man barnen vad vi ska fixa till kvällen får man nästan alltid som svar taco eller pizza. 

Är lite trött på att fixa den där vanliga hemgjorda platta pizzan ... så för att jag skulle få något kul ut av det hela valde jag att testa göra en hemgjord pan pizza.

Resultatet blev så lyckat att detta kommer vi nog att göra om. 

För att lyckas med detta så krävs att du har en gjurtjärnsstekpanna.




Gillar du lite tjockare pizzor är detta recept ... som ger dig 2 st riktigt mättande pizzor  ... något för dej. 

Alén style - PAN PIZZA botten

3 dl pizza mjöl
3 dl mjöl
3 dl vatten (42 grader)
1 tsk torr jäst
1 msk olja
lite socker
lite salt 

Häll vattnet i en matberedare tillsammans med olja, socker och salt. Blanda ihop mjölsorterna med den torra jästen och arbeta sedan in de torra ingredienserna i vätskan. Arbeta degen i c 5 minuter. Låt jäsa under duk c 45 minuter. Lägg sedan degen i gjutjärnspannorna och låt igen jäsa c 45-60 minuter. 

Lägg på fyllning enligt egen smak .. vi hade tomatsås, köttfärs, ananas, pizza ost och så ännu räkor på den ena pizzan. 

Grädda i 275 grader i c 13-15 minuter



Och för att riktigt få den där Italien känslan hade jag valt att servera pizzan med detta riktigt goda italienska vin. Ett enkelt, gott,  lättdrucket och matvänligt vin ... i en lite dyrare klass. Ja vi brukar röra oss kring en 10 per flaska så där normalt och nu .. hör och häpna ... blev det hela 12,73 (fniss)

Och HÄR en länk till butiken. Och nej detta är ingen köpt reklam (ännu mera fniss) 

Har fixat en etikett (här till höger) som heter Vin tips ... så både jag och ni enkelt kan hitta vin jag gillat. 

Det är nog säkert allt snor jag har i mitt huvud som gör mej så här fnissig. Jo lilla tösen är frisk och nu är det jag som är hemma idag. 


Och som jag skrev på FB .... 
Tror jag sakta förvandlas till ett träsktroll .. för nu har min snuva samma färg som Shrek 


Inga kommentarer:

Julig smak av äpple

Batteriet är laddat efter den årliga weekendresan med de bästa av brudar.  Tack igen  A, B och C för allt skratt och alla tokigheter...