Har blått i mitt kök



Det var när jag såg denna fina blåa vårblomma i butiken som jag bestämde mej för att färgen för kvällens fest skall vara blå.




Blomsterbutiken sålde även detta gröna gräs ... så en stor påse för bara 3 € fick följa med hem. Gräset kommer ni nog att se mera av ... åtminstone runt påsk ... här på bloggen.




Kunde aldrig ha så här fina blårutiga servetter i mitt tidigare kök och är verkligen överlycklig över att mitt nya kök nu tillåter alla vackra färger och former på servetterna. 





Självklart skall det dofta gott i huset när man får gäster och det bästa sättet att att baka ...  nytt färskt bröd som sedan serveras till maten. 




SKRUVAT RUSTIKT BRÖD

2 påsar torr jäst
1 l vatten (42 grader)
4 tsk salt
4 tsk olivolja
10 dl rågmjöl
c.10 dl vetemjöl

Blanda vatten, salt och olja. Tillsätt rågmjöl i vilket du först blandat jästen. Tillsätt sist vetemjöl och arbeta sedan degen 5 minuter i hushållsmaskin. Låt jäsa 60 minuter. 
Dela degen i 4 delar. Rulla var del till lång längd, dela på mitten och snurra ihop delarna. Gör lika med alla degbitar. Låt bröden jäsa c 40 minuter. Värm ugnen till 250 grader och när du sätter in brödet sänder du genast värmen till 225 grader. Grädda i c 18-20 minuter. 




Brödet är lite matigare och mörkare i och med att det innehåller ganska mycket rågmjöl.




En tös som storgillar nybakat bröd och som gärna är med och hjälper till när det skall dukas till fest. 

Nu är det bara att hoppa i duschen, fixa håret och sedan vänta på att våra gäster skall komma.



Inga kommentarer:

Finner inga ord ...

... och vet inte ens hur jag här på bloggen skulle kunna uttrycka mej gällande den tragiska händelsen som hänt i Ekenäs. Den berörd...