Goda kakor



En bakelse är ett bakverk i portionsstorlek och normalt skall en bakelse innehålla smörkräm eller grädde. Nu innehåller inte denna någondera så därför kallar jag dem En Vardags Bakelse. 




Är riktigt nöjd med foto jag tagit på min "bakelse". Och för att knäppa den bilden krävdes det inte denna gång typ 1000 bilder ... nej nu togs det bara c 10 st. 

Men en amatör fotograf är vad jag är :)
Kolla bilden ovan ... annars en ganska kiva bild men .. VAD GÖR MINA FÖTTER DÄR ??? (fniss)





Igen ett enkelt recept. Bara att lägga ingredienserna i rätt ordning i hushållsmaskinen. Lite låta degen vila och sedan bara att skära upp ... 




... lite platta till och grädda i en muffinsplåt. 






Mördegskakorna är super goda som sådana eller varför inte servera dem till en bärsoppa.




EN VARDAGS BAKELSE 
(enkla kakor)

2 äggulor
1 dl socker
3 dl mjöl
1½ tsk bakpuler
2 tsk vaniljsocker
100 g rumsvarmt smör

Vispa äggulor och socker ett par minuter. Tillsätt de torra ingredienserna. Vispa till en grynig massa. Tillsätt det rumsvarma smöret. Arbeta till en jämn deg. Forma till en tjock rulle. Låt degen vila c 1 timme i kylen. Dela degen i 12 delar. Platta lite med handflatan så kanterna blir ruda. Lägg dem i en muffinsplåt. Grädda i 150 grader i 30 minuter. 
Låt svalna.

fyllning: 
1 del mascarponeost
1 del lemon curd
blåbär

Blanda ihop och servera med blåbär. 

2 kommentarer:

Sabina Holmberg sa...

Det här receptet ska jag prova, letade en stund efter blåbärsbakelse och hittade din sida. Har du tips på hur jag gör om jag lagar med smörkräm?

Bella sa...

Hej Sabina. Varför inte göra smörkrämen härifrån och byta ut kaffe mot lite krossade blåbär. http://bellaochvillaalen.blogspot.fi/2015/05/hela-familjens-favorit.html. Lycka till och hör gärna av dej hur det blev. h. Bella

Pastasallad

Pastasalladen är ett bra inslag på buffébordet då du bjudit hem många gäster på grillfest. Den här pastasalladen passar till både få...