Studentfest



Tänk att jag hunnit bli 40+ innan jag gjorde min första egna Coleslaw sallad.
Det är väl så att alla amerikanska familjer gör denna sallad och så är det väl så att det finns lika många recept på denna sallad som det finnas amerikanska familjer (lite lätt överdrivet).  Men nu har Villa Alén sitt egna recept ... jihuuuu.

Har skrivit en hel del här på bloggen om vad som passar till studentfest/konfirmationsfest,  och det har gjort att många frågat om vår kronprinsessa är så gammal redan att hon ska bli student i år. Men NEJ det är inte min kronprinsessa som blir student utan min äldre syster förstfödde ... även kallad Lina ♥ ... som ska bli student.
Är en sjukt stolt moster  ... och lite engagerad i planering av det buffébordet.
(Och som en parentes så har vi själv i år en konfirmation i huset)

Men asiaan ... denna sallad lämpar sej riktigt bra på ett buffé bord där man serverar typ rostbiff. Den är både enkelt att göra och även väldigt förmånlig. 

ps. i och med att det är en egen är det så att jag först gjorde salladen och sen skrev ner vad jag riktigt gjort ... därför de udda måttena i receptet ;)


ALÉNS COLESLAW SALLAD

c 1 liter finstrimlad vitkål 
2 grovt rivna morötter
1 liten rödlök som du skurit i riktigt tunna skivor

1½ dl  crème fraiche
½ dl majonnäs (inte någon lätt version)
1 tsk koti sinappi
1 tsk socker
½ tsk salt 
3-4 drag med svartpepparkvarnen 

Rör ihop crème fraiche, majonnäs och senap. Krydda. Blanda vitkål, morot, lök och majonnäsblandningen. Låt stå kallt en stund.

Denna sallad lämpar sej bra på ett buffébord men även om du serverar hamburgare, pulled pork, grillad broiler och annat grillat. Ja denna sallad passar egentligen till det mesta.   


Inga kommentarer:

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...