Har inga egna :(



... som Ann-Christine Bärnsten sjöng vid den svenska Melodifestivalen 1975 ... men jag har ändrat till ordet min istället till DIN ... för Villa Alén har ju inga körsbärsträd (ännu). 





Jag har många år nu haft en fredagsfavorit vintertid ... brieost +  kex + finkonmarmelad. 
Nu till Villes konfirmation ville jag testa något nytt ... och det var meningen att det skulle bli en körsbärsmarmelad. Men trots denna höga mängd av syltsocker som jag använde så blev själva "saften"  inte alls så där hård som marmelad ska vara. 

Men smaken var det absolut inga fel på och körsbären är ju stora och fina och gick riktigt fint att "fiska upp" ur burken. 

Och minns ni att jag fick en Ananas Salvia i present ... det var till denna "marmelad" som jag använde mej av lite blad. 




Så istället för att döpa det till körsbärsmarmelad får vi väl kalla detta supergoda körsbärskoket för ... 

ALÉNS SÖTA KÖRSBÄRSINLÄGG

2 liter körsbär
6 dl syltsocker
½ dl finhackad Ananas Salvia




Kärna ut körsbären. 




Koka körsbär, syltsocker och salvia på medelhög värme c 5 minuter. Skumma av och häll upp i väl rengjorda burkar. Ställ sedan svalt. 




Som sagt så lämpar sej denna version av körsbär fint till brieost. 
Men jag kan även tänka mej att servera den till vanlig vaniljglass eller som topp på en pannacotta.


Inga kommentarer:

Midsommaren

Midsommaren kom och gick .... och vi har haft en riktigt bra sådan. Den mera stillsamma versionen innehåll även den de viktiga elemen...