Huh hellettä!



Jag är en kaffemoster men sådana här jätte varma dagar så byter jag ut det varma kaffe till en lite svalare variant. 

Jo visst kan du köpa alla möjliga fina olika sorter och varianter av is kaffe i butiken  ... men att göra en egen är ju både kul och betydligt förmånligare om man är många i familjen som diggar is kaffe.




Lite förberedelser krävs ... så inget du så där som hastigast slänger ihop.

Jag har planerat att njuta av en home made is kaffe så när det har blivit kaffe över i pannan har jag hällt över det i en isform och gjort små isiga kaffekuber (detta skede kan du ju göra när som helst)

Igår kokade jag sedan en panna starkt kaffe, lät det svala över natten i kylen. 

Och idag var det bara mixa ihop hela härligheten.

ALÉNS IS KAFFE

½ glaset kallt kaffe
½ glaset kall röd mjölk
iskuber av kaffe
c 2 tsk vaniljsocker per stort glas.




Sitter som bäst i mitt kök där temperaturen visar att det är +30 inne i köket. Det är nog inte bara den varma dagen som är orsak utan ugnen har varit på hela kvällen ... för imorgon blir det en liten grillfest hos Aléns.


Ha det gott så ses vi snart igen!

KRAMAR  


Inga kommentarer:

Ju fler kockar ...

Ju fler kockar ... desto sämre soppa! Ett ordspråk som efter igår faktiskt får gå och slänga sig i väggen om man frågar mej :)  Fic...