Att kolla dagstidningarna



Efter en veckas semester, efter att en hel vecka vara utan de lokala nyheterna är det ganska kul att ta sin kaffekopp och börja blöja genom alla veckans dagstidningar. 

Denna gång var det lite extra kul ;)
... hittade nämligen mitt egna lilla inlägg. Denna gång handla det om ... 




... småbröd, kakor och kex!

Ja kalla dem vad du vill men småbröd (som jag kallar dem) är både trevliga att baka, goda att äta och fina att duka fram. Jag bakar alltid med riktigt smör för jag tycker att smaken blir överlägset bäst så. 




Mördegskakor till vänster och kanelpinnar till höger på kakfatet.

Kanelpinnar 

c. 20 st 
2 ½ dl mjöl 
2 msk socker 
100 g smör 
1 äggula 

Pensling och topp: 
1 äggvita 
Socker och kanel 


Blanda socker och äggula. arbeta sedan ihop mjöl, äggblandningen och smöret till en jämn massa. Forma till små knubbiga pinnar. Pensla med äggvita och doppa i socker och kanelblandningen. Grädda c 8 minuter i 200 grader. 


Mördegskakor 
c. 40 st 

1 1/4 dl socker 
200 g smör ¨
 dl mjöl 

Pensling och topp: 
Uppvispat ägg 
Hackad mandel och pärlsocker


Arbeta samman socker, smör och mjöl. Rulla ut degen till tre stänger. Låt stängerna ligga kallt en stund (c 30 min). Skär stängerna till kakor. Pensla och doppa i mandel och sockerblandningen. Grädda i 200 grader i c. 10 minuter. 


Havrekakor
c. 40 (st)

200 g smör
4 msk socker
1 ½ dl havregryn
3 dl mjöl


Rör smör och socker till en jämn smet. Tillsätt havregryn och mjöl. Forma degen till runda bollar och lägg dem på en plåt. Platta till med en gaffel så småbrödet får ett fint mönster. Grädda i 200 grader i c 10 min. 

Inga kommentarer:

Ju fler kockar ...

Ju fler kockar ... desto sämre soppa! Ett ordspråk som efter igår faktiskt får gå och slänga sig i väggen om man frågar mej :)  Fic...