Matskribenten som kan trolla



Oj vilken dålig matskribent och bloggare jag är  ... har helt glömt att blogga om världens godaste äppelpaj. Jag har tidigare kombinerat ihop äppelpaj och världens godast men då hade jag ännu inte bakat denna. 

Äppelpajen som bara så där ... simsalabim försvann ;)






Själva testpanel träffades en varm höstdag så självklart passade jag på att duka upp till eftermiddagskaffe ute på verandan. 




Denna äppelpaj skall absolut ätas samma dag!
Sött lock, mjukt innehåll och ett lite knäckigt botten ... himmelskt!





ÄPPEL-MARÄNG PAJ

100 g smält smör
1 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

4-5 äpplen
1/2 socker
1 msk vaniljsocker
1 msk potatismjöl
Kanel

Maräng:
2 äggvitor
1dl socker


Blanda de torra ingredienserna, slå på smält smör och rör om. Låt stå i kylen medan du fixar fyllningen.


Skala 4-5 äpplen och skär i tunna klyftor. Blanda klyftorna med socker, vaniljsocker och potatismjöl.Tryck ut degen i pajform och häll sedan över äppelblandningen och pudra lite kanel över. Grädda i 200 grader i ca 20 min, äpplena ska vara nästan klara.


Vispa en maräng av äggvitor och socker. Ta ut pajen och fördela marängen över äpplena. Grädda ytterligare c 5-8 minuter, tills marängen känns torr och fått färg.




1 kommentar:

Linda sa...

låter mumsigt. men tycker alltid jag misslyckas med bakverkt som har någon form av marräng, men kanske man borde testa med de sista äpplena från trädgården...

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...