Bullar ... med socker på









Mina barn är inte alls förtjusta i saffran så istället för lussekatter brukar det bli en liten annan variant. Ingen kan motstå varma färska bullar som penslats med smör och doppats i socker. Hemma hos oss har de åtminstone strykande åtgång.




SOCKERKRINGLOR
 
100 g smör
2 dl röd mjölk
1 påse torr jäst
1 1/2 tsk kardemumma
1/2 dl farinsocker 
1 tsk bakpulver
1 ägg
c 8 dl mjöl
 
Garnering:
Smält smör
Socker




Smält smöret och häll i mjölken. Vätskan ska sedan värmas till 42 grader. Tillsätt kardemumma, farinsocker och ägg. Blanda bakpulver och torr jäst med hälften av mjölet och blanda sedan ner det i vätskan. Tillsätt resten av mjölet och knåda sedan degen i hushållsmaskin i c 5 minuter. Låt degen jäsa 30 minuter. 
Knåda degen lätt på mjölat bakbord och dela i 20 lika stora delar. Rulla delarna till långa längder och forma dem sedan till kringlor. Låt kringlorna jäsa 30 minuter. Grädda i 250 grader i c 8 minuter. Pensla de nygräddade kringlorna med smält smör och doppa dem i fint socker.





2 kommentarer:

Deas sa...

Bakade själv en blåbärspaj idag med blåbär som man har plockat själv, och det var otroligt gott!

Bullarna ser otroligt goda ut!

Bella sa...

Hej Deas.
Det blev inte för mej att fylla frysen med blåbär i år :(
Men sugen på att baka något med blåbär blev jag så jag får nog köpa någon påse från butiken.
h. Bella

En lite bortglömd sötsak

Jag hade ingen tid att blogg om min födelsedags"tårta" innan resan ... så tänkte göra det nu istället.  Det bjöds på en en...