Avskalat?




Så där estetiskt avskalat?

De långa köksgardinerna har idag åkt i tvätten och köket känns på något vis annorlunda. 
Tänk vad ett par vita gardiner ändå sen kan göra till ett rum.






Allt julpynt är nu veke. Pepparkakshuset åt vi upp på tisdagen.

Det ända som påminner om julen är tyget på köksstolarna.
Tyget får nog hänga med ännu någon vecka men bara jag vet att någon när och kär är på väg till Ikea så skall jag passa på att beställa tyg. Blir nog samma typ men i annan färg ... tror bestämt att jag sedan kör med BERTA RUTA men i beige. 





På tal om nära och kära. Idag tittade min föräldrar in på förmiddagen och hade med sej en ny fin handgjord kakform.
TACK ♥





Hade inte planer på att baka idag men kunde ju inte hålla mej. Måste ju testa den nya kakformen. En sådan här kakform är som gjord för en riktigt god sandkaka.





MORS SANDKAKA

200 g smör
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2½ dl potatismjöl
3 ägg
2 tsk bakpulver
1 msk vetemjöl
2 msk god konjak

 
Smält smöret på svag värme. Det får inte kokas eller brynas. Slå smöret i en matberedare. Tillsätt socker, vaniljsocker och potatismjöl - allt på en gång. Arbeta smeten minst 15 min. Rör sedan i ett ägg i taget och arbeta smeten ytterligare en stund c. 5 min. Tillsätt vetemjöl blandat med bakpulver och sist konjaken.

Grädda i en bröad form. 35-45 min i 175 grader.
 




Så nu blir det kaffe, en bit kaka och så några sidor i min bok.
Håller som bäst på att läsa Inferno med Dan Brown ... helt sjukt bra.



Ha nu en skön helg. Kramis. 


Inga kommentarer:

Ju fler kockar ...

Ju fler kockar ... desto sämre soppa! Ett ordspråk som efter igår faktiskt får gå och slänga sig i väggen om man frågar mej :)  Fic...