Jag bjuder på paj!




Under helgen hitta jag en öppnad burk konserverad persika i kylen och visste inte riktigt vad jag skulle göra med den.

Så trots lite feber och snuva valde jag att röra ihop till lite kaffebröd.






Detta är en smaskig paj som går snabbt och enkelt att laga.






Man kan göra lite hurdan paj som helst ... detta är typ "man tager vad man haver" paj.

Jag valde nu då att fylla den med persika och lite hallon.





PERSIKA OCH HALLON PAJ


75 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl havregryn
½ dl socker
1 äggula
1 msk turkisk yoghurt


fyllning: 
4 äggulor
2 dl turkisk yoghurt
1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker

2 konserverade persika halvor
c 1 dl frysta hallon
lite mandelspån



Blanda mjöl, havregryn och smör till en grynig massa. Tillsätt sedan socker, äggula och turkisk yoghurt. Låt degen vila en stund i kylen. Tryck ut degen i en form. Jag valde (som man kan se på första bilden) en form med löstagbara kanter.  Nagga botten med en gaffel och förgrädda sedan pajskalet i 200 grader i c 10 minuter.
Blanda ihop äggulor, turkisk yoghurt, socker och vaniljsocker. Häll blandningen i pajskalet och lägg sedan på hallon och persika halvor som du delat i mindre delar.
Grädda i 175 grader i c 35-40 minuter. Låt pajen svalna helt innan servering.





Ha en riktigt skön kväll!

KRAM 



Inga kommentarer:

Kom in i rätt höststämning

I höstens tider finns inget godare än en värmande soppa. Smakrika och färgglada  soppor är både vackra att se på och goda att äta. ...