Sen frukost eller tidig lunch




Jo denna snoris är hemma från jobbet idag. 

Förutom att äta pocherat ägg så har jag idag tillbringat dagen med att kolla på Hobbit filmerna. Har nu kollat 1½ film och bara jag bloggat klart skall jag ta itu med resten.
Passlig underhållning när man är flunssig. 





Kalla det vad du vill men har idag tryckt i mig en sen frukost/tidig lunch bestående 
av reissumies, sallad, avocado och ett pocherat ägg. 

Aldrig lagat pocherat ägg?
Det är ju inget krångligt alls!





Ett  pocherat ägg är ett ägg som man tillreda med lite finess!

Ett obs ... det är jätte viktigt att ägget är riktigt färskt för då häller vitan ihop bättre och inte flyter ut lika lätt. Och så går det ju inte att knäcka ägget rakt ner i en kastrullen. 



POCHERAT ÄGG

 ägg, vatten, salt, vinäger

Koka upp vatten med lite salt och en skvätt vinäger. Värm vattnet så att det sjuder lätt. Knäck ett ägg i en skål och häll sedan försiktigt över ägget i det sjudande vattnet. Använd en äggklocka för bästa resultat. Jag gillar ägget när det har "kokat" 4 minuter för då är gulan ännu lite krämig och god. 




Inga kommentarer:

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...