Skulle jag ha ett café




En inte så ovanlig dialog här i Villa Alén:
Jag säger, "Skulle jag ha ett café så skulle jag nog bra kunna sälja dessa ... eller hur?" 
Han svarar med munnen fylld av mitt bakverk, "Mmmmmmm ... dom skulle nog gå åt"






Jag älskar ju att baka men tror inte att det skulle vara lika roligt om det skulle bli ett måste. En sak som jag absolut genast skulle gå med på är Café för en dag ... ni vet det där matkarneval fenomenet när vem som helst kan öppna en restaurang för en dag men istället nu ett café.

Skulle du komma?






Börja morgonen med att laga små nätta pannkakor i muffinsplåten. Och kom sedan på att det är ju jätte länge sedan jag bakat muffins. Hittade en öppnad och halv full burk med lemon curd i kylen så det fick bli smaken för muffinsen.

De fina muffinsformarna är av märket House doctor. 

Dessa muffins är saftiga, super goda och väldig lätta att göra. 





MUFFINS  SMAKSATTA MED LENOM CURD OCH HALLON

2 ägg
1½ dl socker
100 g smält smör
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
c ½ dl lemon curd
frysta hallon

Vispa ägg och socker poröst i c 5 minuter i en hushållsmaskin. Smält smöret och tillsätt sedan mjölken. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dem sedan i äggvispet. Tillsätt sedan smör och mjölkblandningen. Och allra sist lemon curden. Balanda väl. Häll upp smeten (den är väldigt lös) i 12 formar. Lägg lite hallon i varje form. Grädda i 225 grader i c 15 minuter. Pudra på lite florsocker innan servering.



1 kommentar:

Anonym sa...

Bakade dessa muffins idag, istället för hallon lade jag i blåbär. Hur goda som helst :)

Finner inga ord ...

... och vet inte ens hur jag här på bloggen skulle kunna uttrycka mej gällande den tragiska händelsen som hänt i Ekenäs. Den berörd...