Weekend




Stormen före lugnet?
Stormen före stormen?
Men absolut inte lugnet före stormen. 


Nej inte så farligt ... har bara gjort lite små förberedelser inför nästa helg i och med att vi får övernattnings gäster under påskhelgen.

Har bland annat äntligen tagit mej själv i kragen och  manglat allt som bara kan manglas. Men att mangla är inget direkt jobbigt jobb. Har man en gammal hederlig mangel så löper jobbet hur bra som helst. 







Vera ville påskpynta så självklart  har vi gjort det. Jo hon är nog en bortskämd liten skit vår minsting. Bortskämd med kärlek och uppmärksamhet.


Den fina påskduken fick komma fram. Kostade en förmögenhet då jag för typ tusen år sen köpte den ... men det var den värd för jag är ännu helt kär i den.








Äppelkvistarna har fått små handmålade ägg.








Tog in äppelkvistar för några veckor sedan och har jag riktigt god tur så får vi se de söta vita blommorna blomma under påsken. 








Inget veckoslut om jag inte bakar. Och den här helgen var det extra kul för den här helgen var det experiment på agendan. 








Kommer ni ihåg att jag blogga om "min köpkorg" och att jag ville klicka hem lakritspulver. Nå nu har då min "köpkorg" hittat fram :)

Och självklart ville jag genast testa att baka något. 







Tänkte lite så här ... 
Jag gillar lakritsglass och där finns ju vanilj och lakrits så varför inte testa göra en ny typ av tigerkaka. En tigerkaka med lakrits och vanilj?


I receptet bytte jag ut chokladen med 1 msk lakritspulver. Smeten hade en perfekt stark smak av lakrits och jag var nöjd. Och istället för vaniljsocker hade jag i frön från  färsk vaniljstång.

Absolut inget fel på kakan ... den var riktigt god men lakritssmaken hade försvagats helt märkbart. Så nu är frågan ... öka mängden lakritspulver till 2 msk eller passar sej detta recept inte alls?





Ni har väl kommit ihåg att nu har vi sommartid! Vilket betyder att vi nu fått ytterligare en timme ljus på kvällen.





Inga kommentarer:

Kom in i rätt höststämning

I höstens tider finns inget godare än en värmande soppa. Smakrika och färgglada  soppor är både vackra att se på och goda att äta. ...