Att frosta av frysen





Frysen börja bli full av is så det var verkligen dags att frosta av den. Har ledig dag idag så jag passa på. Fråga inte varför jag inte gjorde det när det var minus grader ute. Nå, det gick riktigt bra även idag. Alla lådor ut på verandan och så en matta på det så kylan skulle hållas. 

Samtidigt passar jag även på att lite städ bland med de frysta varorna. Finns en hel del i den frysen kan jag berätta. 

Bland annat smördegsplattor från i julas och så hittade jag lite blåbär. Perfekt för att fixa snabbt kaffebröd till fika medan isen smälter.








BLÅBÄRSFLARN

1 paket frysta smördegsplattor
c 3-4 dl blåbär
1 ägg
c 1 dl socker
c 1½ msk potatismjöl

garnering: 
florsocker








Dela de tinade smördegsplattorna. Pensla plattorna med uppvispat ägg. Vik in kanterna och tryck ner dem lite med hjälp av en gaffel.








Blanda blåbär, socker och potatismjöl. Fyll smördegsformarna. Pensla de uppvikta kanterna med ägg.

Grädda i 225 grader i c 15 minuter. 

Garnera med florsocker. 







Servera med vaniljglass medan de ännu är lite varma.
Perfekta till kaffe men passar även som ett sött inslag på en brunch



Ha nu en skön fredag!


KRAM 




Inga kommentarer:

Ju fler kockar ...

Ju fler kockar ... desto sämre soppa! Ett ordspråk som efter igår faktiskt får gå och slänga sig i väggen om man frågar mej :)  Fic...