Jag en löpare?





Man måste väl först vara en löpare för att kunna bli en bättre löpare. Nå hur som helst ... det var igår det börja ... måndag 25.5 ...  tävlingen mot mej själv.

 Ja man blir ju inte yngre och det börjar väl vara min sista chans att lite börja fundera på min grundhälsa. Och så kan jag ju inte förneka att visst vore det kul om jag på samma gång skulle nå min idealvikt som enligt tabellen skall vara 64,95 kg.


Har idag ett BMI (Body Mass Index) på 25,3 och för en normalvikt och för att få längsta förväntade livslängd borde den siffran ligga på 22,5-24,9 .... så detta är ju inte helt fel att jag börja rör på mej lite mera aktivt. 


Har provat på mycket olika sporter under min livstid. Tennis, handboll, squash, friidrott, yoga, zumba ... men inget har riktig hållit uppe mitt intresse. 






Det var på lördagen då jag besökte biblioteket och såg denna bok som jag bestämde mej för att åtminstone testa löpning.

Så igår ... måndag 25.5 ... tog jag mina första steg till att bli löpare.






I Malin Ewerlöfs bok finns ett kapitel för nybörjare med ett 5 veckors kom-i-gång-program. På första passet står det rask gång i 30 min, ca 3 km.

Inte är jag ju i så jä .. ligt dåligt skick tänkte jag och for iväg på en passligt lång promenad i rask takt. 1 timme och 23 sekunder tog det och telefonen visade även att jag gått 6,7 km. Nöjd! ... och lite känner jag av det i kroppen idag. 

Och bara jag har ett par veckors "löpning" bakom mej skall jag belöna mej själv med ny tossor och med en ordentlig outfit för just löpning. 


En PT skulle heller inte vara helt fel!


Håll tummarna för mej är du snäll :)


Och om du har några bra tips gällande komma-igång-med-löpning så JO TACK.
Och har du en bra spellista för just löpning på Spotify så dela gärna med dej av den.



2 kommentarer:

justnujusthar sa...

Spännande! Jag måste också ta tag i träningen. Kom helt ur spår det senaste året, och gick upp 10 kg! Man tror inte att det är möjligt att gå upp så mycket på så kort tid, särskilt inte utan att inte märka det, men nu ligger jag på 24,7 i BMI och kan inte ha mer än två av mina klänningar och inga av mina byxor... Jag styrketränar, men inget händer på vågen. Jag vet ju att maten är den stora boven (älskar att laga och att äta mat), 70% av vikten beror på vad man äter, resten på träning. Men är i alla fall inne på samma linje som du, att träna efter Malin Ewelöfs bok, så jag har också precis börjat med första löpträningsveckan :)

Vilken fin blogg du har förresten. Gick igenom gamla foton på datorn och såg ett smarrigt recept av dig, och så hittade jag hit. Nu skall jag leta vidare efter det, på en räktårta till buffébordet.

Ha en riktigt bra dag, och lycka till!

Bella sa...

Hej Just Nu Just Här.
Lycka till du också med träningen /Bella

Kom in i rätt höststämning

I höstens tider finns inget godare än en värmande soppa. Smakrika och färgglada  soppor är både vackra att se på och goda att äta. ...