Bella på finska






Vem skulle ha trott detta  :)

Har fått sex hela sidor i den pinfärska finska tidningen Parhaat Kotiblogit. Kan berätta att det inte var så himla lätt att formulera sej på finska ... trots min uppväxt i Karis. 


Som uppvuxen i Karis så fick man nog lite finska på köpte .... åtminstone om man hade en trevlig grannflicka att leka med och som bara pratade finska. Min mamma har också berättat att min första dagmamma var finsk och att mina första ord bland annat var pallo.

Ett uttryck som också finns i min hjärna är "Nyt nukutaan" ;)

Idag är det nog inte mycket finska på min fritid ... det är nog på jobbet jag får utöva min finska och då är det inte synonymer på smaskiga maträtter utan då gäller det ord tagna ur finska lagen och paragrafer gällande studiestöd. Inte mycket till small talk här på finska inte.





Vet att jag har några trogna finska besökare på min blogg... helt härligt. Så nu om ni köper tidningen så får ni läsa om mej och mina recept på finska. 







Så .... nyt vain kipin kapin lehtikioskille hakemaan omanne!

No nyt mulla ei oo enää enempää asiaa!

Iso hali kaikille!




2 kommentarer:

Teija Hakula sa...

Hei Bella!
Löysin tämän herkullisen blogisi Kotiblogit-lehden juttusi myötä.
Kiitos, kun jaat herkkureseptejäsi meille muille herkkusuille.
Meidän mökistä oli myös pikkujuttu tuoreessa Kotiblogit-lehdessä.
Tervetuloa vastavierailulle blogiini, jossa seikkaillaan mm.
mökkimaisemissa Turun saaristossa.

Bella sa...

Hallo Teija. Kävin pikaisesti katsommassa kakki muut blogit samana päivänä kuin lehti tuli :) ja mikä ihana paikka teillä on Turun saaristossa. T. Bella

Ju fler kockar ...

Ju fler kockar ... desto sämre soppa! Ett ordspråk som efter igår faktiskt får gå och slänga sig i väggen om man frågar mej :)  Fic...