En god fisksoppa är inte så dumt




Det var i juni 2010 som jag började blogga och sedan dessa har mitt läsarantal bara ökat och ökat :)

Så för alla mina nya härliga läsare så kör jag idag ett av mina recept i repris. Detta recept var första gången med en vinterdag mars 2011. Denna soppa är ju helt perfekt även på sommaren. Och då man kokar soppan på små nypotatisar och på söta goda morötter som man inte ens behöver skala så blir soppan härligt somrig. 

Och en varm soppa en kall sommardag som denna är ju heller inte så dumt.






ALÉNS FISKSOPPA


3 morötter
1 purjo
12-14 st potatisar
14 dl vatten
1-2 buljongtärningar
2 dl grädde
500 g lax
150 g kallrökt lax
dill


Fräs morötterna och purjon i lite smör. De ska inte bli bruna utan bara lite mjuka. Tillsätt vatten och buljongen. Låt koka c. 5 min. Tillsätt potatisen och grädden, låt koka 10 min (då du använder nypotatis). Tillsätt laxen och den kallrökta laxen. Låt koka till potatisen är mjuk c. 7-10 min. Innan servering tillsätt dillen. Smaka och tillsätt salt om det behövs. Den kallrökta laxen gör att soppan får en saltig och bra smak.


Inga kommentarer:

Kom in i rätt höststämning

I höstens tider finns inget godare än en värmande soppa. Smakrika och färgglada  soppor är både vackra att se på och goda att äta. ...