Första gången för allt





Vet inte om jag skall skatta eller gråta! Men nu är Villa Alén lite i karantän en vecka framöver. Den söta glassätande tösen har nämligen haft löss.   





Igår kväll vi åtta tiden så ringde det i min telefon och man uppmanade mej att kolla om vi också hade. Och det var då jag första gången i mitt liv såg löss med mina egna ögon. 


Sen började rumban. Veras hår skulle tvättas med special schampo och luskammas. Jag koka borstar och kammar som tål kokas och slängde alla andra. Slängde även bort alla spännen och hårband. 

 Alla sängkläder, täcken, dynor, bäddmadrasser, gosedjur, filtar och prydnadsdynor skulle avlusas. De stora sakerna i en super het bastu över natten och allt annat tvättas i 60 grader. Har så mycket tvätt ute på verandan ännu att jag bra skulle kunna sätta mej ner och gråta. Hur få allt torrt när det kommer regnskurar med jämna mellanrum?






Men nej ... livet blir inte bättre av sitta och gråta. Vi dödar tid med att äta glass och ta roliga selfie. 

Nu önskar jag bara att vi inte får det tillbaka. Och jo jag har kontaktat alla vi haft med att göra inom de senaste 10 dygnen så även dom kan kolla sina småttingar och vara lite mera observanta. 

Och så önskar jag även innerligt att alla föräldrar som har barn i lekis eller skola också skulle ta en lite extra kolla på sina barn så att alla barn inleder de nya skolåret lusfria.

Detta är nämligen inget man ens önskar sin värsta fiende.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan också frysa sakerna! Några dagar i kall box ska hjälpa.

Bella sa...

Hej och tack för tipset. Har dock bara ett frysskåp så inte det bästa alternativet för mej :(
H. Bella

Julig smak av äpple

Batteriet är laddat efter den årliga weekendresan med de bästa av brudar.  Tack igen  A, B och C för allt skratt och alla tokigheter...