En nyttig variant av gröt



Hej från kryckan och jag! 

Och så har jag nu då ett riktigt vackert blåmärke bak på låret ... och det blåa är ju nu då inte från blåbären på bilden. Har idag varit på ultraljud och läkaren kunde konstatera att jag har en blödning i min lårmuskel som är 2x2x5 cm stor ... så min sjukledighet fortsätter.

Har idag date med min fysioterapeut som till och med är spec. inom idrottsfysio (precis vad en soffpotatis ... som verkar ha en massa idrottsrelaterade skador... som jag behöver) så jag räknar med att hon igen kommer att göra underverk med mej.


Men hej nu skall detta inte bli någon blogg om mitt blåmärke och sjukledighet ... så nu tänkte jag göra så här. Blogga om allt jag fixat och fotat under sommaren men som jag inte bloggat om. Hoppas ni är med på det!

Först lite om chiafröet ... som är ett riktigt litet krutpaket med massor av nyttigheter.

Kunde nämligen inte motstå frestelsen, utan var illa tvungen att själv testa göra och smaka chiapudding. Man kan välja att blanda fröna med exempelvis mandelmjölk eller cocosmjölk. 





Jag valde att göra puddingen ... eller gröten som även andra kallar den ... på cocosmjölk. Kändes mest tryggt med den smaken. 

Jag var nog inte direkt såld måste jag medge medan den äldre dottern i huset redan har ätit ett par stycken portioner ... för att dom är goda eller super nyttiga vet jag inte :)

Och man kan bra göra en lite större sats för dom håller fint i kylen ett par dagar.





CHIAPUDDING
(c 5 st)

4 dl cocosmjölk
1 dl vatten
7-8 msk chiafrön
vaniljpulver/vaniljsocker enligt egen smak. Jag hade i 1 tsk vaniljpulver.



Blanda alla ingredienser i en skål, häll över i portionsformat och låt svälla i kylskåp över natten. Servera med bär eller frukt ... helt enligt egen smak)






Inga kommentarer:

Sommarlovs göra

När det är sommarlov och det regnar ute ... då bakas det och jag hade de bästa assistenterna.  Vi baka chokladmuffins ... och själ...