Kaffebjudning




Hittade en av sommarens kaffebjudning i mitt bildlager . Och som jag på grund av en eller annan orsak aldrig bloggat om. 




Utan att riktigt minnas så mycket mer om själva kaffebjudningen ... så vet jag redan att det inte var någon stor bjudning det var fråga om  i och med att jag valde dessa blåa kaffekoppar. Har nämligen bara uppsättning för 4 kaffedrickande gäster. Försöker nämligen att använda alla våra kaffeserviser längs med sommaren ... på det sätter får jag dem alla diskade minst en gång i året. Praktisk eller hur. 





Rulltårta hör för övrigt till mina favoriter gällande snabba bakverk ... för typ tre orsaker: 

1) går som sagt snabbt att laga
2) man har alltid ingredienser hemma
3) enkelt att variera smak efter fyllning 


På den här bjudningen valde jag att fylla den annars typiska sommarrulltårtan med lite god hackad choklad. 





RULLTÅRTA 

3 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ dl mjölk

Fyllning:
vispad grädde
jordgubbar
hackad choklad (jag hade toblerone)
 


Vispa ägg och socker pösigt (5 min med elvisp). Tillsätt mjöl, bakpulver och mjölk.
Bred ut smeten jämnt i långpannan. Grädda mitt i ugnen i 220 grader i ca 5 minuter. Strö lite strösocker jämnt över kakan. Stjälp upp den på ett bakplåtspapper. Dra försiktigt bort papperet som kakan gräddats på. Låt lite svanlna. Vispa grädden och rör försiktigt ner den hackade chokladen. Bred ut grädden på rulltårtan. Och sen är det jordgubbarnas tur. Rulla ihop, låt stå kall en stund .... 




... och samtidigt är det bara att ringa och bjuda hem kaffegäster.




Inga kommentarer:

En lite bortglömd sötsak

Jag hade ingen tid att blogg om min födelsedags"tårta" innan resan ... så tänkte göra det nu istället.  Det bjöds på en en...