Latte syndrom




Idag ska vi snacka pengar! Vet du förresten vad "Latte syndrom" är? 
Jo det är det man har om man flera gånger i veckan köper sig en tak away-latte.





3,50 € hit och dit tycker man ... men har du någon gång räknat ut vad en latte nu och då blir och kosta per år?




Jag skall hjälpa dej med den matematiken.
Vi har 52 veckor i året och dricker man i medeltal 3-4 latte i veckan och betalar typ 3,50 st  ... så den ihärdiga lattedrickaren gör av med c 550-730 €/år




Så sparsamma jag ;)

... eller om man vill kalla mig en snåljävel ... sparar en massa då jag fixar min latte själ. Dricker den hemma ... eller om jag skall med bilen någonstans fixar den i en behändig mugg att ta med.

Men detta är ju sååå individuellt ... vissa är ok med denna utgift, det är en del av deras identitet och tycker att det finns andra kostnader som dom hellre drar ner på. 



2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog många små utgifter som blir stora. Brukar säga åt mina barn att det är skillnad på att vara snål och sparsam. Hur fixar du din latte?

Bella sa...

Min latte gör jag så här: Kaffekokaren som har en inbyggd mal för kaffebönor ställer jag in så det blir starkt kaffe. Mjölken värmer jag i micro (inte så mycket för det är inte gott om det smakar och luktar varm mjölk). Mjölken skummar jag sen för hand med min mjölkskummare av märket Bodum. Sen häller jag först mjölken och sedan kaffe i glaset. Jag brukar ha typ 1 dl kaffe och 1½ dl mjölk/mjölkskum. h. Bella

Gottigottgott ...

... med bara 3 ingredienser. Vem älskar inte stora chokladmaränger som är sådär krispiga utanpå och lite sega inuti? Oc...