Söta pajer




Hälsningar från soffan!

Det är här jag nuförtiden ... halvt sittande och halvt liggande ... tillbringar min eftermiddag. Min lårskada repar sig i en riktigt bra ... men om någon frågar mej så tycker jag att det nog är lite långsam takt. Kan ännu inte sitta så att vikten fördelar sig jämt utan sitter så att tyngden är enbart på ena halvan av min bak. En positiv grej är att jag kommit på hur jag får på mej långbyxor utan hjälp. Men nu till något mera matnyttigt för er läsare.


   Hittade bilder på små och till sitt utseende söta pajer. Dessa passar perfekta till buffébordet, till kalas som ett saltigt alternativ,till lunchlådan,  till fredagsmyset serverat med en fetaostsallad ... men framförallt så hör ju ostpaj till kräftskivan. Och i och med att den är så liten så kan man ju bra äta den med bara händer ... vilket ju passar perfekt vid just kräftskiva. 





SMÅ OSTPAJER

pajdeg:
3 dl mjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten 

Blanda samman till en deg. Dela i tolv delar och tryck ut degen i en muffinsplåt. Ställ kallt medan du blandar fyllningen.

fyllning:
100 g riven västerbottenost (eller annan god med smakrik gräddost)
2 ägg
2 dl grädde 
1 msk citronsaft
salt och peppar

Blanda samman. Häll blandningen i pajskalen. Grädda i 200 grader i c 15 minuter. 



Inga kommentarer:

En lite bortglömd sötsak

Jag hade ingen tid att blogg om min födelsedags"tårta" innan resan ... så tänkte göra det nu istället.  Det bjöds på en en...