Mycket franskt nu




Perfekt fredagsmys hos oss är ostar, gott vin och att kolla på Sveriges IDOL. 
Ostbrickan innehåller oftast ganska samma ostar. Det är vinet som varierar. Vi verkar ha på gångs ett omedvetet franskt veckoslut här i Villa Alén. Först champagne på torsdag och så blev det även ett fransk vin till fredagsmyset.


Château de Fesles visade sej vara helt perfekt till ost och till min brie ost ♥






Ostarna vi brukar ha är ... en vitlöksost, en hård emmentaler, en brie, en smaksatt mjukost och så att lilla V är glad så MÅSTE vi ha Créme Bonjours Soltorkade tomater.






Och till vinet och ostarna serveras nygräddad batong, Digestive, Tuc, vindruvor, päron och äpplen. Brie osten tycker jag kräver fikonmarmelad så den finns självklart på bordet ... några ljus och du har en perfekt fredag om någon frågar oss.  





Ursäkta dålig bildkvalitet ... men måste bara passa på att samtidigt nu blogga om dagens vin och historien bakom vinet. 

Han ♥ önskade sig skinkpaj  till kvällsmål ... så självklart blir det skinkpaj ;)
Passar bra för vinskåpet är tomt på goda viner och till pajen går det bra med en kall öl. 
Fixar allt klart så han bara behöver grädda pajen medan jag är på bio med minsta sessan .... även känd som lilla V. 

Vi kommer hem och han har dukat fint med servetter (inte alls självklart att han fixar det) och vinglas. Jag informerar hastigt att vi inte har något gott vin och att han får byta ut vinglasen till ölglas. Och det är då han tar fram denna flaska. Detta ni är sådant jag uppskattar. Han vet hur mycket jag älskar rött så han har åkt till Alko medan jag och sessan var på bio. 

♥ love it ♥


Jo det var ett franskt vin Heritages  ;)
... som visade sig passa perfekt till pajen (och jo han han fick lite hjälp i vårt härliga Alko). 

Har inte på länge druckit franska viner ... men nu efter denna helg kommer jag absolut att börja söka mej till den delen av Alko lite oftare. 

Imorgon blir det inte att blogga om viner utan imorgon blir det ett blogginlägg om choklad och lyx. 


Nu loggar jag ut, byter till myskläder för snart blir det säsongsstart av Så mycket bättre.



Inga kommentarer:

Julig smak av äpple

Batteriet är laddat efter den årliga weekendresan med de bästa av brudar.  Tack igen  A, B och C för allt skratt och alla tokigheter...