Vain elämää




Dagens "motto" ;)
Man lever bara en gång så man kan lika bra njuta fullt  ... njuta av livets goda 24/7.
Så att en vanlig lördags lunch med familjen duka fint, äta gott och dricka gott är något jag verkligen diggar. 






Och när jag skrivet dricka gott menar jag allt från gott vin till gott vatten. Låt oss snacka mera om det alkoholfria alternativet ... S.Pellegrino är känt för bland annat sina små pärlande bubblor. Detta bubblande vatten sägs även vara mineralvattnets motsvarighet till champagne. 

Och i karaffen finns en av mina "vardags" favoriter 
Ett perfekt vin till dagens lunch.






FISKGRYTA

1 purjo
1 dl vitt vin
6 dl grädde
1 burk krossade tomater
2 msk curry
2 st fiskbuljongtärningar
c 400 gr frysta laxbitar
c 350 g räkor
c.350 g kräftstjärtar
dill


Strimla purjon och fräs den i lite smör. Tillsätt vinet och låt puttra en liten stund. Ha i de krossade tomaterna, grädden, buljongtärningarna och curryn. Låt koka på svag värme, sakta sjudande, i 20 min. Tillsätt den frysta laxen och låt koka ytterligare c 15 min. Lägg i dillen och till sist kräftstjärtarna och räkorna. Låt sjuda en liten stund c. 5 min.

Servera med ris och en grön sallad






Var med barnen en sväng till stan idag på förmiddag. Lite kläd shopping och café besök. Och då jag såg detta mumsiga bröd i brödhyllan på Café Carl de Mumma så måste jag ju bara köpa ...för det var ju helt perfekt till dagens planerade lunch.

Pinfärskt bröd till lunch, det är lyx det ... och vardagslyx får tummen upp av mej!


HALEJA


Inga kommentarer:

Kom in i rätt höststämning

I höstens tider finns inget godare än en värmande soppa. Smakrika och färgglada  soppor är både vackra att se på och goda att äta. ...