Helgens dukning




Tänkte att vi idag skulle ta oss en lite närmare titt på söndagens dukningar.

Börjar självklart att snacka frukosten. I planeringen utgick jag ifrån mina nya fina Iittala muggar Taika. Den fick vara riktgivande gällande färgskala och känsla. Känns säkert absurt för någon av mina läsare att höra att någon lägger ner både tid och energi på sådant ... men gillar man det så är det ju bara kul. 





Så frukostens färg var vit, svart, grå och silver/tenn. De grafiska som finns i muggen tonades ner med de mjuka former som finns på silverbesticken. 

En lyckad dukning kräver en ren och snygg bordduk, vackert bordsporslin, vackra glas och blommor. Sen kan jag tycka att alla glas inte alls behöver vara av samma serie. Man tager vad man haver ... så länge det passar ihop. 


Och så här såg det ut när man tillsätter lite mat i bilden.




Middagen var lika dämpad i tonerna. Och den serverades på en diskret skönhet jag har. Det är fråga om Arabia och en testmålningsservice för 18 personer som gått i släkten och som jag nu får förvalta med omsorg. 






Vi kör med samma vinglas dag som natt, sommar som vinter och morgon som kväll ;)
Det är Riedel och sägs vara de bästa glasen på marknaden. Ja till och med Alko säljer dem så någon måste det ju finnas bakom påstående.



Happy onsdag! 

Kram B



2 kommentarer:

Anonym sa...

Och du diskar väl inte glasen i maskin...

Bella sa...

Hej. Har lite den tanken att det som jag kan köpa nytt i butiken ännu idag får åka i diskmaskinen ... och det som inte går att köpa nytt diskar jag för hand. h. Bella som inte gillar att diska :)

Midsommaren

Midsommaren kom och gick .... och vi har haft en riktigt bra sådan. Den mera stillsamma versionen innehåll även den de viktiga elemen...