Un apéritif




Bonsoir ... god kväll!

Tänkte ännu i kväll tips er om en galet god drink som nu hamnat överst bland mina favoriter.

French 75 heter den och är en klassisk champagnecocktail. I går fick den fungera som välkomstdrink.






Börja med att koka en sockerlag. 

2 dl vatten 
2 dl socker 

Lägg vatten och socker i en kastrull. Koka tills sockerkristallerna löst sig. Låt kallna ... och voilà du har nu en ingrediens som behövs till många olika sorters drinkar. 






FRENCH 75

gin
citronjuice
sockerlag
torr champagne/skumvin

Jag blandade färdigt ihop gin, citronjuice och sockerlagen i en flaska som stod klar och kall i kylen ... sen gick det snabbt och behändigt att fixa drinkarna. Till c 10-12 drinkar hade jag 2,4 dl gin, 1,6 dl citronjuice och 1,6 dl sockerlag.  Och så hällde jag 4 cl av blandningen i ett glas och toppa med champagne/skumvin. 


Friskt och fräscht, syrligt och bubblande



Bonne nuit!



Inga kommentarer:

En lite bortglömd sötsak

Jag hade ingen tid att blogg om min födelsedags"tårta" innan resan ... så tänkte göra det nu istället.  Det bjöds på en en...