Vi besökte Julstaden Åbo




... eller mera närmare bestämt så besökte vi Gamla Stortorgets Julmarknad. Vi drack varm glögg och beundrade alla fina hantverk.








Med hem hade jag lite av det ena och andra.
Ett par meter band med texten GOD JUL ... för det behöver man alltid. Och så inhandlade jag även ett par riktigt härliga handskar i skönt och mjukt skinn. Så kära tomten ... hade handskar på min önskelista men nu behöver du inte hämta sådana.






Och självklart finns det en massa mumsigt på julmarknader. Smaka på brända mandlar, olika smaker av honung och olika julbröd. Polkagrisar köpte vi ... och gick sen omkring och tissa på dem med.







Att man gjort kanderade äpplen vet jag sedan gammalt ... men nu verkar det vara chokladdoppat som gäller. Dessa fina chokladklädda äpplen beundrade vi bara.







Julmarknaden besöktes av Fader Frost.  Det är han som är den östslaviska motsvarigheten till jultomten. 





Och självklart dök vår finska hederliga Joulupukki med familj upp på julmarknaden. 






Jag och min lilla sessa ... riktigt paita ja peppu :)

Imorgon tror jag att vi ska njuta av stämning på vår julmarknad här i Ekenäs ... och kanske också passa på att hjälpa tomten och inhandla lite julklappar.



God helg ♡ Xx




Inga kommentarer:

Julig smak av äpple

Batteriet är laddat efter den årliga weekendresan med de bästa av brudar.  Tack igen  A, B och C för allt skratt och alla tokigheter...