En blomma i en skål!




Då jag på fredagen gick i butiken och storhandlade inför helgen fick jag ett sådant där telepatiskt meddelande (fniss) att jag skulle köpa mej själv en fin liten blomma. Trots utbud av både fina röda rosor och vackra vita tulpaner valde jag en liten söt primula ... och så var årets primula säsong korkad. 






Och trots att vi har en massa snö och en temperatur som är mycket på minus så kan inget stoppa mina vårkänslor från att bubbla upp när jag planterar primulan. 

Det blev inte en sådan där vanlig ytterkruka utan valde att plantera den i en av mina Marisskålar.






Haft en riktigt skön helg. Kör varken tipaton, köttfri eller sockerfri januari så jag har gottat mej med allt möjligt mumsigt. Förstår mej inte på det där med att hålla med något bara en månad. Men det är ju mycket annat som också händer här i världen som jag inte heller fattar mej på. 






Idag blev det en gammal enkel goding till fika. Mudcake som det heter på engelska. Finns säker tusen recept av denna klassiker .. men här kommer vårt recept ännu en gång. 


Och när du serverar den ännu varm kladdkakan med vaniljglass så är det så gott att du till och med glömmer att dagdrömma medan du äter. 



Detta recept är till en stor pajform


KLADDKAKA

Smöra och bröa (jag hade denna gång kokosflingor) en stor pajform.
Smält 200 g smör.
Rör (vispa ej) 4 ägg och 5 dl socker.
Blanda samman 3 dl mjöl, 1 tsk bakpulver, 8 msk kakaopulver och 4 tsk vaniljsocker ... och tillsätt det sedan i äggsmeten. Rör till sist i det smälta smöret. Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i c. 25 minuter.



Ha nu en skön fortsatt söndag!



Inga kommentarer:

En lite bortglömd sötsak

Jag hade ingen tid att blogg om min födelsedags"tårta" innan resan ... så tänkte göra det nu istället.  Det bjöds på en en...