En frukost




Måste börja med att säga sorry  .... förlåt att jag jankutan (tjatar på svenska) om det här med bloggen och Sveriges bästa. Men ännu några saker ...  under intervjun med X3M snackades det om vad för gott jag skulle laga till min man om jag ville göra något som jag är bra på och i samband med det så ropade jag typ ut att jag är bra på frukost.
Så idag var det lite upp till bevis ;)
... till min man och till radio X3M. 

Så nu ska här bloggas om hur man enkelt fixar till en "hotell frukost" ... som en av mina trogna följare kommenterade på en frukostbild jag hade på Instagram.

Ett viktigt element är att man dukar med servetter ... bara den enkla saken gör att frukosten känns extra lyxig.






Kaffe, latte eller te ... och så en frisk smoothieKanske lite överkurs om ännu smoothien matchar blommorna ;) 

Och om man inte känner för att fixa smoothie så går det även fint med ett glas färskpressad juice.






Ett fat med färsk frukt ... både super gott och mega dekorativt. Och nu är ananasen jätte god så nu äter familjen Alén ananas lite hela tiden. 

Varje bra frukost måste ha något sött och gott ... och dagens söta inslag var bananyoghurt som serverades med startmysli och som ännu toppades med lite chokladflingor. 






Ägg eller ägg och bacon? Nej idag blev det en omelett.






UGNSOMELETT

6 ägg
1 dl grädde
1 paket fetaost (jag hade den i olja)
80 g baby spenat
små tomater
smör

Börja med att steka spenaten mjuk i lite smör. Vispa ihop ägg och grädde. Tillsätt fetaosten som du först finfördelat med en gaffel och tillsätt sedan spenaten. Häll smeten i en ugnsform som du smort in med smör. Dela tomaterna och lägg dem på omeletten. Grädda i 200 grader i c 20 minuter.





Omeletten passar väldigt fint även som ett lättare lunch alternativ. 


Och så ska det ju finnas gott bröd, pålägg till brödet och lite grönsaker. 


Och Voilà! .... 
svårare än så här är det inte att fixa till en lite lyxigare frukost till helgen.


Ha det gott och trevlig helg!




2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tack för omelettipset, supergod var den. :-) Och utan en massa kolhydrater i. Jag hade harikuvert med salt och citronolivolja bredvid samt stekt Sremska (stark korv).
Jag gjorde på 18 ägg, lade till purjolök, röd spetspaprika och lite timjan. Hade inte fetaost hemma, tyvärr, så det blev gratängost. Blev måååånga matlådor..:-D
Ha det bra!
Mvh Pia i Skåne

Bella sa...

Hej Pia ... din version av omeletten låter mumsig och nu finns det ju massa spetspaprika till bra pris i butiken :) .. så tack för tipset. Ha det gott/ Bella

Farsdag

Farsdag och självklart uppdukat till en mega frukost för familjen.  Bacon och ägg, frukt, olika pålägg, yohurt med kiwi, färskt bröd...