Långsam helg ... just as I like it!




Veckoslut med inga måsten är väldigt sköna veckoslut ... och det är just ett sådant vi haft denna helg. 

Han som jag bor med ♥ har köpt skidor till mej ... så enda måstet den här helgen var att testa dom. Så igår blev det ett varv i skidspåret. Kom helskinnad hem! Det känns som en super bra prestation med tanke att jag inte ägt skidor eller ens stått på skidor sedan lågstadiet. Och om man ännu beaktar min historia gällande idrottsskador de senaste året så kändes det fint att komma hem utan någon ny skada :)






Annat nytt jag fått är sex stycken docksöta och så där härligt rosafärgade kaffekoppar av svärfar. Nya och nya ... det är Arabias Sointu serie som är designade av Kaj Franck och som tillverkades under 1949-64. Har länge önskat mej dessa så ni kan gissa känslan när jag dukar fram eftermiddagskaffe.






Den här helgen blev det snabb äppelpaj till kaffe. Det var även en lite mera hälsosam variant. 






Det hälsosamma ordet kommer från att jag istället för en massa socker hade i honung och så valde jag även att inte dränka havregrynen till toppingen i en massa smör.






ENKEL OCH HÄLSOSAM ÄPPELPAJ
... om man nu kan kalla en äppelpaj för hälsosam

4 äpplen
kanel
honung
c 50 g hackade hasselnötter
c. 2 dl havregryn
50 g smält smör
1 msk socker

Skala och skär äpplena fint och lägg dem i en smord form. Strö över kanel och ringla över honung. Strö sedan över de hackade hasselnötterna. Blanda ihop havregryn, socker och smält smör och fördela över äpplena. Grädda i 175 grader i c 20 minuter. 

Servera med vaniljvisp. 


1 kommentar:

Anonym sa...

Gjorde den här pajen igår kväll med sonen. Kokade upp en hemmagjord vaniljsås också. Oj, så god pajen blev. Tack för receptet!

Farsdag

Farsdag och självklart uppdukat till en mega frukost för familjen.  Bacon och ägg, frukt, olika pålägg, yohurt med kiwi, färskt bröd...