Snackisen




Så här mycket uppmärksamhet som jag/bloggen fått de senaste dagarna kunde jag aldrig ens i min vildaste fantasi kunna tro att skulle kunna hända. Men helt sjukt nice har det varit. 

Intervjuad av både tidningar, radio Vega och till och med radio X3M ringde upp. Och av alla har jag fått frågan ... Vad är min bravur? Bravur och bravur men min räktårta är nog den som får mest klickar ... och ordet räktårta är det sökordet som leder till min blogg.

Så här är det nu igen en gång ... receptet till Bellas räktårta. Räktårtan som  passar till buffébordet, som förrätt eller bara som så med ett glas vitt en lördagskväll.






RÄKTÅRTA


botten:
 200 g mjukt svartbröd eller kavring 
75 g smält smör 

fyllning:
 4 gelatinblad
400 g skalade räkor 
400 g Philadelphiaost 
2 dl crème fraîche
1 dl majonnäs
1 rödlök 
finhackad dill 
saft av en citron
salt och peppar

garnering:
räkor, dill, citronskivor 

Mixa kavringen till smulor och blanda sedan ner det smälta smöret. Tryck ut i en form med löstagbart botten. Lägg gelatinbladen i blöt ... c 5 minuter. Rör philadelphiaost, crème fraîche och majonnäs till en slät röra. Smält gelatinet i citronsaften. Rör ner gelatinblandningen i philadelphiaröran. Smaka av med salt och peppar. Hacka räkorna så dom blir lite mindre, spara några till garnering. Vänd till sist ner den finhackade rödlöken, dillen och räkorna. Låt stelna i kylen i ca 6 timmar. Garnera precis innan.


Inga kommentarer:

Farsdag

Farsdag och självklart uppdukat till en mega frukost för familjen.  Bacon och ägg, frukt, olika pålägg, yohurt med kiwi, färskt bröd...