Family dinner




Skulle jag idag fylla i en vänbok där en av frågorna skulle vara att skriva ner min favoritdag så skulle svaret vara mycket enkelt ... FREEEEEEDAG!

Men vem som jobbar måndag-fredag 8-16 älskar inte fredagar extra mycket när klockan börjar visa 17:00? Det är just då jag häller upp ett glas vin, klär på mej mitt förkläde, sätter på Spotify och börjar fixa middagen. 






Idag var det bataten som i butiken bara ropa att ... köp mej, köp mej!
Så utgående från det ropet så "komponerade" jag resten av middagen.
Som blev väldigt simpel och enkel. Men ibland är just det enkla det goda!






Så denna fredags middag blev ... broiler som serverades med en kall sås ...

SÅS ala EKLUND

3 rivna vitlöksklyftor
2 msk sweet chili sås
c 3 dl turkisk yoghurt
salt och peppar

Detta är nu bara uppskattade mängder ... vill man ha den lite mildare så sätter man mera yoghurt .. och vill man inte ha den så vitlöksstark så tar man bara 2 vitlöksklyftor ... ja du fattar nog.





... och så ugnsrostade rotfrukter. 


UGNSROSTADE ROTFRUKTER

2 stora batater (eller sötpotatis som man kallar dem i Sverige)
4 morötter
6 potatisar
olivolja
svartpeppar
timjan
flingsalt

fetaost


Sätt ugnen på 200°C. Skala och skär rotfrukterna i klyftor. Blanda klyftorna med olja, salt, peppar och timjan. Lägg på en ugnsplåt och ställ i ugnen i c 30-35 minuter. Innan servering så tillsätter man fetaosten.




På riktigt nu är det FREDAG ♥
Skål på det ni!




1 kommentar:

Anna Granberg sa...

och och märkte Ava! Min dotter var också överlycklig för vi hade samma formar! Ha en skön dag.

Midsommaren

Midsommaren kom och gick .... och vi har haft en riktigt bra sådan. Den mera stillsamma versionen innehåll även den de viktiga elemen...