Rutor med maräng




Enligt någon gammal regel så skall det var sju sorter på ett riktigt kalas.

Nu går jag inte och säger att inte min mammas kalas skulle ha varit ett riktigt kalas ... vi sjöng ju ♫♪ jaaa mååå hon leeva ♫♪ och så hade vi tårtljus som hon blåste ut ...  trots att det bara bjöds på två homemade godsaker.

Och fast jag skulle räkna in skålarna med godis och skålarna med kex så skulle jag ändå inte komma upp till sju sorter.

Har jag blivit slapp och slö?
Nå hur som haver ... här kommer nu receptet på ett av bakverken som serverades. 






Och hej ... en sak ännu ... hallonen i receptet kan man bra byta ut mot exempelvis röda vinbär eller varför inte blåbär.







MARÄNGRUTOR

100 g mjukt smör
1½ dl socker
5 äggulor
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
3 msk mjölk

c 2 dl frysta hallon

maräng:
5 äggvitor
2½ dl socker

Vispa smör och socker poröst. Tillsätt en äggula i taget under vispning.Tillsätt sedan mjöl, bakpulver och mjölk. Blanda väl. Bred ut smeten i en liten långpanna som du klätt med bakplåtspapper. Strö på hallon. Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt lite socker i taget. Vispa tills du fått en vit och fin maräng. Bred marängen ovanpå smeten och hallonen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i c 40 minuter .. men akta så att inte marängen bränns. Låt svalan och skär sedan upp i lämpliga bitar. 


♥ ♥ ♥




1 kommentar:

Paula sa...

Vilka läckerbitar ;) mums! Skrev upp receptet, så få se vad det blir när jag bakar den ( oikea pannukakku suomeksi)Haha. Kollar ibland här dina härliga maträtter och bakning. Ha det så bra. Kram/ Paula

En lite bortglömd sötsak

Jag hade ingen tid att blogg om min födelsedags"tårta" innan resan ... så tänkte göra det nu istället.  Det bjöds på en en...