Från jord till bord ...

  

 

 ... är ett nytt svenskt matprogram som visas på Yle Fem på torsdagar kl 19. Jag har redan fått se första avsnittet ... och VET redan att jag kommer att vara fastklistrad vid tv-rutan alla torsdagar några veckor framöver.
 
 
Kiva upplägg och framförallt estetiskt snyggt program.

 Från jord till bord är ett matprogram där fokus ligger på råvaran. Programmet är också ett bevis på hur enkel och rolig matlagning på riktigt kan vara ... och att det inte behöver vara svårt och krävande för att vara gott.
 
 
 
 
 

I varje avsnitt följer man en råvaras resa ordagrant från jorden där den odlas, vattnet där den fiskar eller markerna där den jagas.

På åkern eller i skogen presenterar sedan Filip en enkel rätt gjord med endast en kniv och ett skärbräde. Därefter flyttar vi oss till köket där Filip och Linda, tillsammans med en gäst, tillreder en trerätters meny på råvaran.

I första avsnittet får vi ... en varm rödbetssallad med bovetegröt, ugnsbakade rödbetor med rom samt rödbetsglass. Visst låter det mumsigt!

 Och gästen i det första avsnittet .... jo det är Ekenäsbördiga Pontus Dahlström som tillsammans med en dansk kollega driver restaurangen Maaemo i Oslo.

Och missar ni något avsnitt så kan man ju alltid gå in på
Yle Arenan!
 
 
 
 
 
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack, äntligen ett program enligt mina premisser. Hur svårt är det att göra som alla kockar? Slänga in ett kilo smör och grädde i maten? Nej tack, jag vill hålla min kropp ren och så nära naturen som det bara går.

Förresten, du som gillar fina grejer och märkesprylar precis som jag.
Jag har gått med i en undersökningssite där varje undersökning ger poäng att handla märkesvaror för. Allt från Le Creuset till Eva Solo kan man plocka ut för poängen. Det är helt gratis och man kan få ihop till så jäkla mycket fint. Hittade länken här där det finns mer att läsa om det. Rekommenderar starkt! http://goo.gl/BepLJk

Midsommaren

Midsommaren kom och gick .... och vi har haft en riktigt bra sådan. Den mera stillsamma versionen innehåll även den de viktiga elemen...