Påsken 2016




Påsken 2016 går troligen till historia som påsken då vi inte gjorde så mycket annat än åt och drack. 

Igår blev det även lite nostalgi ... i och med att det känns som tusen år sen vi senast drack Mateus. Jag shoppa nämligen lite loss i Alko före påsken (fniss). Vinet är ett fruktig rosévin med en pärlande lite söt smak ... och passade helt fint till vår enkla påskbuffé.






Nå kanske inte helt sant att vi bara ätit  ...  för vi är ju mitt i vår badrums renovering. Så medan jag varit i köket och testat nya recept så har han jag bor med rivit vårt nuvarande badrum. Ni kan bara gissa hur mycket byggdamm vi har just nu. 

Testade göra en ny paj med lök och fänkål och en massa god ost. Den blev riktigt god i smaken... men det var något med fyllningens konsistens  ... så inget recept ännu innan jag provtestat en ny version. 






Och här min söta lilla påskhare.

Till öronen hör även en vit pälskjol med svans. Den här outfiten sydde jag till kronprinsessan när hon var en liten tös ... så den har varit med om en och annan påsk.






Påskbuketten blir bara finare och finare för varje dag. Älskar tulpanerna som mest när dom är så här utblommade ... när den stadiga tulpanen förvandlas till en skör sak som man knappt vågar flytta ... för då faller alla fina blombladen. 






Som sagt har vi ätit den här påsken .. och en av våra frukostar bar Ägg Benedict. 

Ägg Benedict är en klassiker  ... smörstekt toast med pocherat ägg, skinka och hollandaise. Med tanke på ingredienserna så var detta den perfekta rätten för en påsk brunch.







Och av alla påskdesserter så hör nog paschan till min favorit. 


Pascha



750 g kvarg
3 dl vispgrädde
6 äggulor
2 1/4 dl socker
4 tsk vaniljsocker
3 msk citronsaft
2 dl russin
1½ dl hackad mandel

Vispa grädden. Rör i de övriga ingredienser. 

Häll blandningen i en form eller vanlig sil, var vätska kan rinna av. Använd filterpåsar (melitta) eller silduk som du klär formen med. Låt rinna av i kylskåp till nästa dag. Stjälp upp på fat och dekorera med persikor.






I veckan ska jag blogga mera om vad allt gott vi ätit under påsken  ... men nu ska jag logga ut och börja fundera på att fixa middag till familjen. 

Imorgon redan tisdag och vi är tillbaka till vardagsrutiner.


Hoppas ni haft en fin påsk. 

Ses och hörs huomenna!



1 kommentar:

Anonym sa...

Ser fram emot bilder från ert badrum. Vi borde också börja med badrumsremont men ännu samlar vi bara idéer. Så svårt att veta vad man vill ha för ett badrum kaklar man ju inte om bara så där fux flux.

Farsdag

Farsdag och självklart uppdukat till en mega frukost för familjen.  Bacon och ägg, frukt, olika pålägg, yohurt med kiwi, färskt bröd...