Efter Nio

 
 
 
Måste absolut börja med att tacka alla för de vänliga orden ni skrivit i socialmedia gällande min medverkan i gårdagens Efter Nio. Ni är bara så bäst!
 
Och så måste jag absolut önska alla nya läsare välkomna och hoppas innerligt att ni kommer att trivas!
 
Sätter även upp recepten i repris ...  så ni har dom enkelt till ert förfogande ... ifall de var dom som lockade er till bloggen.

 
TOAST SKAGEN ala Bella
(10-12 st)

300 g crème fraîche
½ dl majonäs
rivet skal av 1 citron
200 g philadelphiaost
1 röd lök
450 g skalade räkor
svartpeppar 
dill 

1 skiva maltlimpa per person

garnering: 
sikrom
dill

Börja med att skära brödet i mindre bitar. En brödskiva per person. Lägg brödet i tallriken. Blanda crème fraîche, majonäs, skalet av en riven citron, philadelphiaosten och hackad rödlök. Blanda sist ner räkorna och den finhackade dillen. Krydda med svartpeppar enligt behov. Fördela blandningen över brödet. 
 
 
 
 
 
 
 

Till 3 bröd behöver du ...

MALTLIMPA

1 l apelsinjuice
2 bitar jäst
3 dl Tuoppi-malt
3 dl rågmjöl
3 dl kli
3 dl sirap
1 msk salt
c 11 dl mjöl
 
sirap+ vatten blandning  till pensling (lika mycket av båda)
 
Värm juicen till 37 grader och lös upp gästen. Blanda i de övriga ingredienserna och arbeta degen så den blir jänt och fin några minuter. Fördela degen i 3 smorda brödformar och låt jäsa 1½ h. Grädda i 175 grader i c 1½ h. När det återstår ½ h tar du och penslar bröden med sirapvatten blandningen. Låt brödet svalan under bakduk.



 
 
 
Och undrar ni vilken sorts bubbel som fanns i vinkylaren så kan jag berätta att det var en italienare .. Rotari Brut Riserva.
 
Verkligen prisvärda bubblor! Ingen champagne ...  men en av de bästa fake champagne jag druckit på länge. Dessa bubblor tillkommer enligt den klassiska champagne metoden och har även samma druvor som i Champagne.
 


http://arenan.yle.fi/1-3160469
 
 
 
Lite skrämmande var det att se sig själv på tv. Använde ordet enkelt ...  typ tusen gånger för mycket ... håret var helt fint men kändes inte som jag.
 
Och visst har jag runda kinder ...  men är dom verkligen så där runda?
 
Min stora syster hade snabbt svar på det via WhatsApp ... "Nej det var vinkeln på kameran". Och samtidigt lägger min andra syster ... den yngsta av oss tre..  upp på FB att hon känner sig stolt och att alla ska se när "Min syster Bella Alén är med i dagens Efter Nio"
 
På riktigt ... jag har de bästa av systrar ♥
 
Trevlig helg, valborg och 1 maj till er alla!
 
Jag ska fira min valborg i annat land ... men både kamera och dator är med så jag ska försöka uppdatera bloggen mellan allt firande och festande.
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Julig smak av äpple

Batteriet är laddat efter den årliga weekendresan med de bästa av brudar.  Tack igen  A, B och C för allt skratt och alla tokigheter...